Gepost door: X | oktober 21, 2007

Astrologie

Het getuigt van een onvoorstelbare vorm van simpel denken als je gelooft dat astrologie ook maar enige zinnige informatie kan verschaffen over verleden, heden en toekomst. Ik vind het niet erg dat mensen zich er mee bezighouden, ofschoon ik mij afvraag of ze niets beters hebben te doen.

Dat is een subjectieve en wellicht wat negatieve benadering, want ik heb totaal geen verstand van astrologie. Ik weet alleen dat astrologie niet is gebaseerd op wezenlijke en bewijsbare feiten en dus kan ik er niets mee. Netzomin als ik iets kan met de stand van mijn half geopende raam in relatie tot mijn pianospel ’s avonds om twaalf minuten over tien. Vandaar dat ik graag volsta met onderstaande uitspraak van de Duitse filosoof Arthur Schopenhauer (1788-1860).

“Een indrukwekkend bewijs van de erbarmelijke subjectiviteit van de mens levert de astrologie, die de loop van hemellichamen op het armzalige ik betrekt.”

Geef een reactie

Categorieën

