Gepost door: X | november 28, 2007

De tijden zijn veranderd

Journalist Henk Blanken schrijft: ‘Moeten de media kunnen vergeten? Nadat een Utrechtse ex-student een klacht indiende bij de Raad voor de Journalistiek omdat oude artikelen over hem op internet via Google blijven opduiken, schreef ik op verzoek van de Raad een advies. Vorige week besloot de Raad dat advies over te nemen.’

Het artikel van Henk kunt u hier lezen. Prachtig geformuleerd allemaal, maar ik ben het volstrekt niet eens met de schrijver. De tijden zijn veranderd. Geen enkele reden om er moeilijk over te doen, want er is één startpunt: het oorspronkelijke artikel. Als dat artikel is geaccordeerd door de geïnterviewde, dan moet hij in enig later stadium zijn mond houden. We zijn niet anoniem meer, we kunnen geen zaken meer in de doofpot stoppen en dat is niet nodig ook.

Is het artikel NIET geaccordeerd, maar zijn er domweg feitelijkheden gepubliceerd, dan is er niets aan de hand. Kloppen de feiten niet, dan is er een rechter en ook dat wordt gepubliceerd en is voor eeuwig (…) opvraagbaar.

Een oplossingen zoals omschreven door El Chido (ik word moe van al die achterlijke nicknames) noemen ze ook wel censuur, dus doe mij een lol. De student in kwestie moet gewoon aanvaarden dat gepubliceerde zaken nu eenmaal onomkeerbaar zijn. En als ze nog kloppen ook, hou dan je snavel.

Ik heb in mijn journalistieke loopbaan emmers stront over mij heen gehad. De eerste keer vond ik dat vervelend, de tweede keer dacht ik ‘ach’ en de derde keer kon iedereen de boom in. Zelfs tegen aperte onjuistheden heb ik nooit geprotesteerd. Geen plek waar meer gelogen wordt dan in de rechtszaal, ofschoon het oordeel van de rechter soms wel kan helpen. Tenslotte – ik zei het al eerder – wordt een rectificatie ook voor de eeuwigheid op dat verfoeide, maar o zo handige internet geplaatst.

Geef een reactie

Categorieën

